Att ha ont i hälsenan är en vanlig åkomma hos de flesta. Eftersom hela ens vikt lastas på ens häl så kan den lätt överansträngas. Vanligt är att man får en svullen hälsena. Men man kan få ont i hälsenan av olika anledningar. Ofta beror det på ens livsstil. Men vanligast är för att man belastat hälen för mycket och man får då ont i hälsenan som blivit inflammerad.

En vanlig anledning till detta kan vara att man har dåliga skor. Går man länge i skor som inte är anpassade så kan man då få ont i hälsenan på morgonen och på eftermiddagen. På kvällen när man sitter ned och inte är lika aktiv så brukar det ofta lugna ner sig.

Men du kan också skada hälsenan genom till exempel att ramla, kliva snett eller om du får en smäll mot hälen eller foten. Oftast går dock dessa besvär bort och det är oftast inte allvarligt när du får ont i hälen. Men i vissa fall kan behandling lindra besvären och hjälpa dig i läkningsprocessen.

Det är dock viktigt att man gör något åt besvären. Har man till exempel obekväma skor är det bäst att byta så fort man kan. Om du går runt med en irriterad hälsena så ökar risken för att skada sig. Detta kan sen orsaka att man får mer långvariga besvär. Dessa kan börja orsaka en hel del problem som skapar bekymmer i vardagen. Så om du vet vad orsaken för din smärta så är det bra att göra något åt det för att underlätta.

Behandling vid ont i hälsenan

Beroende på varför du har ont i hälsenan så finns det saker att göra åt det. Det finns många olika former av behandling och beroende på vilken typ av skada du har kan de visa sig vara olika effektiva. Är man osäker på varför man har besvär så kan man bli undersökt av en läkare eller sjukgymnast.

En undersökning är oftast enkel att utföra då skador i hälsenan ofta har självklara orsaker. Efter en kontroll av fot, häl och hälsenan kan din läkare då göra en bedömning på varför du fått skadan och hur man ska fortsätta. Vid vissa former av skador kan det vara en bra idé med ett träningsprogram. Ont i hälsenan övningar finns och dessa kan hjälpa dig att både lindra smärtan men också få bort besvären helt och hållet på längre sikt.

Under ditt träningsprogram är det viktigt att man har kontakt med sin sjukgymnast så att man vet att man utför övningarna rätt och att behandlingen är effektiv. Fungerar inte dina ont i hälsenan övningar kan man testa andra övningar eller en helt annan form av behandling.

ont i hälsenanReceptfri medicin

Receptfri medicin som är antiinflammatorisk kan också underlätta när du har ont i hälen. Dem kan lätta på smärtan så att du lättare kan fungerar under dagen och kan fortsätta med dina aktiviteter och arbete. Det är inte ofta man får receptbelagd medicin utskriven men vid allvarligare fall så kan det ske också. Till exempel när man har väldigt ont i hälsenan på morgonen så att man har svårt att fungera i vardagen kan man få något utskrivet för det. Men ofta räcker det med ett träningsprogram.

Ont i hälsenan vid gång?

Men det viktigaste är att man försöker hitta orsaken till smärtan. I många fall kan det handla om att du till exempel bär dåliga skor. Att ha ordentliga skor som är bekväma är otroligt viktigt som det är för din hållning. Men dåliga skor kan också göra dina besvär värre. Bra skor ska vara lagom rymliga för din fot, stabila och stötdämpande. Se också till att de har en ordentlig sula, helst utan klack. Att köpa ordentliga skor kan dels underlätta vid smärta i hälsenan men också förebygga att du får andra problem. Ett exempel är olika problem du kan få med ben och rygg på grund av dålig gångstil eller hållning.

Något man också kan testa vid vissa typer a besvär är att avlasta hälen. Hälsenan kan bli inflammerad för att den blir belastad för mycket. Då kan stötdämpande inlägg fungera bra. Det finns färdiga att köpa i affär men i vissa fall kan man behöva besöka en ortoped för detta. En ortoped kan vara användbar i vissa fall när man har ont i hälsenan.

Träning

Om man tränar mycket så är det inte ovanligt att man överbelastar hälen emellanåt. Det kan till exempel vara på grund av övervikt eller för att man tränar fel, eller för mycket. Man kan då få en svullen hälsena vilket kan orsaka smärta och problem med att gå. Det man kan göra då är att minska belastningen genom att träna mindre.

Men i vissa fall kan det vara att du tränar fel. Då är det viktigt att korrigera detta, till exempel genom en sjukgymnast eller någon mer erfaren. Joggar eller springer man så kan man till exempel ha en skadlig löpstil som överanstränger foten. Då börjar det oftast med en svullen hälsena men i vissa fall kan man också få allvarligare bekymmer, till exempel att hälsenan får en skada.

Hälsena operation eller inte?

Det är dock inte vanligt med en operation för ont i hälsenan. Det är ofta den sista utvägen och något man endast gör vid allvarligare bekymmer, till exempel när hälsenan fått en ruptur eller liknande. Men att opereras i hälsenan är i nästan alla fallen otroligt enkel. Det tar någon timme och sedan får man åka hem. De flesta som får en operation för smärta i hälsenan behöver gå i rehab för att återfå styrkan i häl och hälsena. Detta görs genom en sjukgymnast och efter att tränat upp dig är man oftast helt smärtfri.

Men det viktiga är att hålla koll på sin kropp. Har du ont i hälsenan på morgonen när du vaknar eller får gradvis mer ont kan det vara en bra idé att söka hjälp. Också om du har haft ont under en längre tid kan det vara en bra idé att söka vård. Behandling finns trots allt så det är onödigt att du får runt med smärta och får problem i vardagen.

Här kan ni ta del av en del stretchövningar man kan göra på morgonen.

 

ont under hälen